سه شنبه ۰۸ اسفند ۰۲

طبقه بندي مصوت هاي تركي استانبولي

زبان تركي ، آموزش زبان تركي استانبولي ،فيلم آموزش زبان تركي استانبولي،كتاب آموزش زبان تركي،آموزش رايگان زبان تركي،آموزش تركي

طبقه بندي مصوت هاي تركي استانبولي

۲,۸۶۶ بازديد

مصوت ها (حروف صدادار) (ünlüler) : مصوت ها را با توجه به سه معيار طبقه‌بندي مي‌كنند :

1- اگر هنگام تلفظ مصوت زبان به جلوي دهان نزديك شود مصوت‌ي ايجاد شده پيشين (ön ünlü) ناميده مي شود. اگر زبان به عقب دهان نزديك شود مصوت‌ي ايجاد شده پسين (art ünlü) ناميده مي شود. به مصوت‌هاي پيشين اصطلاحا ظريف (ince) و به مصوت‌هاي پسين، كلفت (kalın) هم گفته مي‌شود.

مصوت‌هاي پسين :  a- ı- o- u                                  

مصوت‌هاي پيشين :  e- i- ö- ü

2- دومين معيار وضعيت لب‌ها هنگام اداي مصوت است. اگر لب‌ها در حالت غيرگرد باشد به آن‌ها مصوت‌هاي غيرمدور (düz) و اگر در حالت گرد باشد به آنها مصوت‌هاي لب‌گرد (yuvarlak) مي گويند.

مصوت‌هاي غيرمدور :  a- e- ı- i    

مصوت‌هاي لب‌گرد :  o- u- ö- ü

3- سومين معيار ميزان باز بودن حفره‌ي دهان هنگام اداي مصوت‌ است. مصوت‌هايي كه ميزان باز بودن دهان بيشتر است پهن (geniş) و مصوت‌هايي كه كمتر است تنگ (dar) مي گويند.

مصوت‌هاي پهن :  a- e- o- ö                     

مصوت‌هاي تنگ :  ı- i- u- ü

 

پسين

پيشين

غيرمدور

لب‌گرد

غيرمدور

لب‌گرد

پهن

a

o

e

ö

تنگ

ı

u

i

ü

از فواید یادگیری ترکی استانبولی، می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ارتباط و ارتباط فرهنگی با جامعه‌های ترکی زبان و ترکیبیات جهانی عمل کند. در زمینه‌های تجاری، این زبان به عنوان یک زبان انتخابی برای کسب و کارهای بین‌المللی به شمار می‌آید. با توجه به رشد روزافزون اقتصادی کشورهای ترکیه و آذربایجان، تسلط بر زبان ترکی استانبولی می‌تواند موقعیت شغلی و کسب و کار را بهبود بخشد و فرصت‌های شغلی جدیدی را برای فرد فراهم آورد.

 

علاوه بر آن، یادگیری ترکی استانبولی می‌تواند راهی برای دسترسی به فرهنگ و ادبیات غنی این منطقه باشد. این زبان در فیلم‌ها، موسیقی، ادبیات و هنرهای دیگر این منطقه حضور فراوانی دارد و اینکه یک فرد قادر به تفکر و ارتباط با محتوای فرهنگی و هنری مرتبط با آن باشد، تجربه‌ی بی‌نظیری خواهد بود. به علاوه، یادگیری زبان ترکی استانبولی می‌تواند پلی برای ایجاد دوستی و روابط بین‌المللی با مردمان این منطقه فراهم کند و تعاملات فرهنگی و اجتماعی را تسهیل نماید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.